Σεμινάριο σκηνοθεσίας από την Μαρία Τσαρούχα στο ΙΕΚ ΑΚΜΗ

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε το σεμινάριο της σκηνοθέτιδας, Μαρίας Τσαρούχα για τους σπουδαστές του τομέα Οπτικοακουστικά & Τέχνες του ΙΕΚ ΑΚΜΗ, με αφορμή την μέθοδο Perceptual Acting and Directing.

Οι σπουδαστές είχαν τη μοναδική ευκαιρία να παρακολουθήσουν δραματοποιημένες σκηνές από έργα σύγχρονων θεατρικών συγγραφέων ενώ η σκηνοθέτιδα  τους ανέλυσε τον τρόπο εκπαίδευσης των ηθοποιών.

Επιπλέον, τους εξήγησε, πως η αυτογνωσία και η  σύγχρονη επιστήμη  της Κβαντικής φυσικής είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ερμηνείας ενός ρόλου. Πως το σύστημα αξιών και πεποιθήσεων επηρεάζει την ανάπτυξή του ηθοποιού. Πως δουλεύεται η αναπνοή , η κίνηση, οι πέντε αισθήσεις, η διερεύνηση του αριστερού και δεξιού ημισφαιρίου του εγκεφάλου.

Τέλος, ακολούθησε συζήτηση με τους σπουδαστές, που έμειναν στο σύνολό τους εντυπωσιασμένοι.

 

Η κυρία Τσαρούχα γράφει για την άρρηκτη σχέση σεβασμού και αγάπης Σκηνοθέτη και Ηθοποιού

Ο ηθοποιός από την φύση του διαθέτει αυξημένη συναισθηματική νοημοσύνη είναι ευαισθητοποιημένος στην παρατήρηση έστω και αν η παρατήρηση δεν έχει γίνει μια συνειδητή πράξη του είναι ευάλωτος και δεν φοβάται να εκτεθεί. Τα παραπάνω χαρακτηριστικά ακόμα και εάν δεν είναι εμφανή, ακόμα κι αν κρύβονται καλά πίσω από μια άμυνα με την μορφή μιας ψευδής αυτοπεποίθησης δεν παύουν ναι ισχύουν. Ο ηθοποιός έχει κάνει το ανθρώπινο βίωμα δεύτερη φύση του και είναι έτοιμος να αναμετρηθεί με συνθήκες πολλές φορές μεγαλύτερες από τις δυνάμεις του την δεδομένη στιγμή. Είναι ιδιαίτερα ευφυής άνθρωπος, επαναστάτης στην σκέψη και στην πράξη αφού η αντίληψη που διαθέτει για να μπορέσει να μετουσιωθεί με αφορμή έναν χαρακτήρα - δηλαδή ένα διαφορετικό πλαίσιο από το δικό του -  τον κάνει να αποσυντίθεται και να αναπλάθεται κάθε φορά σε μια πιο εξελιγμένη εκδοχή του φέρνοντάς τον κοντά στην θεϊκή του υπόσταση .

Αυτές οι παραπάνω σκέψεις με έκαναν να σέβομαι τον ηθοποιό ως άνθρωπο που διεκδικεί λύσεις στα απρόβλεπτα προβλήματα της ανθρώπινης φύσης μπαίνοντας στην επώδυνη διαδικασία να βιώνει τις συνθήκες του κάθε χαρακτήρα για να λυτρωθεί και να φέρει την κάθαρση στην δική του ψυχή και των θεατών.

Ο ανασφαλής ηθοποιός δεν μπορεί να είναι ένας δημιουργικός ηθοποιός. Η έλλειψη παιδείας δεν είναι προνόμιο ενός ηθοποιού. Η αυτογνωσία όχι η ψυχαναλυτική αλλά η διαισθητική , η αυτογνωσία που τον απαλλάσσει από στρεβλές πεποιθήσεις, η αυτογνωσία που του ανοίγει τον δρόμο της ευγνωμοσύνης και της αγάπης της ύπαρξής του, η συνεχής έρευνα και παρατήρηση, η συνεχής διαδικασία μελέτης της ανθρώπινης φύσης , η φροντίδα του τρίπτυχου σώμα, νους, ψυχή και μια καλή τεχνική  είναι   κλειδιά για να μπορέσει να κατακτήσει μεγάλες ερμηνείες.

Ο σκηνοθέτης οφείλει να προστατεύει, να σέβεται και να φροντίζει τον ηθοποιό. Να τον κάνει να νιώθει ασφαλής. Να αντιλαμβάνεται τις στιγμές που ο ηθοποιός νιώθει πίεση, τις στιγμές που οι υποσυνείδητοι φόβοι του ανεβαίνουν στην επιφάνεια, τις στιγμές που η κούραση ή οι πολλές πληροφορίες που πρέπει να διεκπεραιώσει για να συναντήσει τον χαρακτήρα του δεν του επιτρέπουν να είναι δημιουργικός, τη στιγμή της απόλυτης άρνησης που η αίσθηση του «τι κάνω τώρα εγώ εδώ» σηκώνει τοίχους. Γιατί στο τέλος επάνω στην σκηνή υπάρχει πάνω από τον έργο και τον σκηνοθέτη, ο ηθοποιός, αυτός ο μικρός, μεγάλος δημιουργός που διαθέτει μια υπερφυσική δύναμη για να μπορεί να αποκαλύψει και να ξεπεράσει όλες τις αδυναμίες του κάθε στιγμή.

Ο σκηνοθέτης για να μεταδώσει την έμπνευση του, το όραμα του χρειάζεται οι ηθοποιοί του να τον εμπιστευτούν, να θέλουν να του προσφέρουν το καλύτερο δυνατό υλικό τους και για να το πετύχει αυτό χρειάζεται ο ίδιος να σέβεται και να εκτιμά πρώτα από όλα τον εαυτό του, τους ηθοποιούς του και όλους τους συν δημιουργούς μιας ιδέας. Χρειάζεται ο ίδιος να είναι συγκεκριμένος και προσεκτικός στην συμπεριφορά του, ευγενικός και ήρεμος, χαμογελαστός και καλοπροαίρετος. Χρειάζεται να ανταμείβει τον ηθοποιό ακόμα και στις πιο άκαρπες στιγμές του και να του αφήνει χώρο να αναπτυχθεί και μεγαλουργήσει με τον χαρακτήρα του αντιλαμβανόμενος πόσο χώρο και χρόνο χρειάζεται αφού κάθε ηθοποιός είναι και ένας άλλος άνθρωπος.

Ο σκηνοθέτης οφείλει να  εμπιστεύεται και φροντίζει το σώμα, το πνεύμα, την ψυχή του ηθοποιού. Το αποτέλεσμα μια εξαιρετικής ερμηνείας από τον ηθοποιό είναι επακόλουθο μιας υγιής σχέσης με τον σκηνοθέτη, ο οποίος είναι εκεί για να τον καθοδηγήσει  στην αναμέτρηση με τις βαθύτερες αλήθειες του, αυτές που μας αφορούν όλους. Μια τόσο ουσιαστική συνθήκη χρειάζεται ευφυής χειρισμούς και οι ευφυής σκηνοθέτες μπορούν να γίνουν μέντορες ζωής. 

Η σχέση του σκηνοθέτη με τον ηθοποιό είναι ισότιμη. Είναι μυστικιστική. Είναι  σχέση σεβασμού και εάν αυτό γίνει αντιληπτό  τότε κάθε πράξη καλλιτεχνική θα είναι εμποτισμένη με αλήθεια και  αγάπη.