6 βήματα για την αγορά μεταχειρισμένου αυτοκινήτου
Ήρθε η ώρα για να αγοράσεις το πρώτο σου αμάξι; Ή μήπως σκέφτεσαι ν’ αλλάξεις το παλιό σου «σαραβαλάκι», αλλά δε θέλεις να ξοδέψεις μια περιουσία; Διάβασε τον παρακάτω οδηγό, στον οποίο ο Σπυρίδων Ζουβελέκης, Μηχανολόγος Μηχανικός και καθηγητής στη Σχολή Μηχανολογίας στο ΙΕΚ ΑΚΜΗ, περιγράφει αναλυτικά τα 6 βήματα που θα σε οδηγήσουν σε μία πετυχημένη αγορά μεταχειρισμένου αυτοκινήτου.
Βήμα 1ο: Βρες το αμάξι που σου ταιριάζει
Ξεκίνα από το budget που μπορείς να διαθέσεις. Θα πρέπει να σκεφτείς, όχι μόνο στην τιμή αγοράς αλλά και τη συντήρησή του. Άλλο κόστος συντήρησης έχει ένα 1000ακι και άλλο ένα 18αρι! Επίσης, θα πρέπει να σε βολεύει για τις καθημερινές μετακινήσεις σου, εντός ή εκτός πόλης, ο χώρος αποσκευών να καλύπτει τις ανάγκες σου και τέλος, θα πρέπει να ταιριάζει στην αισθητική σου.
Βήμα 2ο: Κάνε την πρώτη επαφή
Αφού βρεις το αμάξι «των ονείρων» σου, που μπορεί να ικανοποιήσει όλα (ή σχεδόν όλα) τα προαναφερθέντα, κάνεις το επόμενο βήμα. Ξεκινάς με τον πρώτο -καθόλου αμελητέο- οπτικό έλεγχο. Κάνεις έναν περιμετρικό έλεγχο γύρω από το αμάξι και μετά κοιτάς φτερά, πόρτες, καπό, λάστιχα, προφυλακτήρες και φανάρια.
Πρώτα ελέγχεις λαμαρίνες, φανάρια και υαλοπίνακες. Προχωράς σε έλεγχο για τυχόν διχρωμίες μεταξύ των εξαρτημάτων, που σημαίνει ότι χρειάστηκε να βαφτεί -και μάλιστα χωρίς επιτυχία! Στη συνέχεια κοιτάς τα κενά των γραμμών μεταξύ δυο κομματιών του αμαξιού, δηλαδή μεταξύ της πόρτας και του φτερού, μεταξύ των δυο πορτών, ή μεταξύ καπό και φτερών κ.λπ. Θα πρέπει να είναι ίδια σε όλο το μήκος τους και στις δύο πλευρές. Για τα φανάρια, εάν είναι λιγάκι κιτρινισμένα (φυσική φθορά), τότε είναι καλά. Εάν είναι πεντακάθαρα, σαν καινούργια δηλαδή, τότε ίσως να έχουν αλλαχθεί λόγω ατυχήματος.
Επίσης, τσεκάρεις τα ελαστικά για φθορές, καθώς και την ημερομηνία κατασκευής DOT. Αν χρήζουν αλλαγής, υπολόγισε ένα επιπρόσθετο κόστος 250 ευρώ τουλάχιστον.
Βήμα 3ο: Διερεύνηση στο εσωτερικό
Εάν πέρασε το όχημα από τα πρώτα τεστ, περνάς και στο εσωτερικό. Εκεί ένα αμάξι έχει να σου πει πολλά για… το παρελθόν του! Ξεκινάς με τις φυσιολογικές φθορές στο στεφάνι του τιμονιού, στον λεβιέ ταχυτήτων, στα χειριστήρια για τα παράθυρα και τα φώτα, και τσεκάρεις αν είναι λερωμένη η ταπετσαρία και ο ουρανός και γενικά, αν η εικόνα του αυτοκινήτου εσωτερικά συμβαδίζει με τα χιλιόμετρα και την «ηλικία» του. Για παράδειγμα, είναι ύποπτο αν ένα αμάξι έχει λίγα χιλιόμετρα και ο λεβιές ταχυτήτων ή το στεφάνι του τιμονιού είναι πολύ ταλαιπωρημένα. Τσεκάρεις, αν δουλεύουν τα παράθυρα, οι καθρέφτες, το A/C και τα υπόλοιπα χειριστήρια του αμαξιού. Αν μπορείς, βάζεις μπροστά το αμάξι για να δεις, αν ανάβουν περίεργα λαμπάκια στο καντράν. Αν και εδώ είμαστε οκ, πάμε στο επόμενο βήμα.
Βήμα 4ο: Τι κρύβεται κάτω από το καπό
Ανοίγεις το καπό, να δεις τι «παίζει» από κάτω! Ρίχνεις ματιές στον χώρο του κινητήρα για τυχόν διαρροές υγρών, όπως την κεφαλή της μηχανής, το σασμάν, ή ακόμη και από το κύκλωμα ψύξης του οχήματος (από το ίδιο το ψυγείο, τα κολλάρα και τους σφικτήρες). Έπειτα, κοιτάς για τυχόν ανομοιομορφίες που μπορεί να είναι μπροστά στα ματιά σου, για παράδειγμα οι βίδες από τις βάσεις φαναριών πρέπει να είναι ίδιες, οι κοχλίες που κρατάνε τα φτερά να μην έχουν αλλοιωμένο χρώμα -σημάδι ότι κάποιος τις ξεβίδωσε. Στη συνέχεια, ρίχνεις μια ματιά στα υγρά του αμαξιού (λάδια, υγρά ψυγείου και φρένων) και τέλος, ελέγχεις για τυχόν τσαλακώματα και στραβώματα στον χώρο του κινητήρα, των φτερών και της μετόπης, τα οποία υποδηλώνουν επισκευή τρακαρίσματος.
Βήμα 5ο: Ταυτοποίηση οχήματος και έγγραφα
Αν είναι όλα καλά και στον κινητήρα, τότε προχωράς σε μια τυπική ταυτοποίηση του οχήματος και έλεγχο των εγγράφων που το συνοδεύουν. Βασικά έγγραφα είναι η άδεια κυκλοφορίας, το βιβλίο service και αποδεικτικό του ΚΤΕΟ, σε ισχύ. Η άδεια κυκλοφορίας αναγράφει κάποια στοιχεία για το αμάξι, που θα πρέπει να τσεκάρεις και εσύ ευλαβικά: αριθμός πλαισίου και κινητήρα, χρώμα οχήματος και θέσεις αυτού. Ο αριθμός πλαισίου (VIN number), είναι ένας μοναδικός αριθμός για κάθε όχημα, 17 ψηφίων, χαραγμένος σε αυτό. Θα πρέπει να τον αναζητήσεις και να επιβεβαιώσεις, ότι είναι ίδιος με αυτόν που αναγραφεί η άδεια κυκλοφορίας.
Το ίδιο θα πρέπει να κάνεις και για τον αριθμό κινητήρα. Χρώμα και θέσεις είναι πιο εύκολο να τα τσεκάρεις, αν είναι ίδια με αυτά που αναγραφεί η άδεια κυκλοφορίας. Στη συνέχεια, βλέπεις το ΚΤΕΟ, που πρέπει να είναι σε ισχύ και τσεκάρεις το ιστορικό χιλιομέτρων και τυχόν ελλείψεις που διαπιστώθηκαν στον τελευταίο έλεγχο. Στο βιβλίο service, σημαντικό είναι να δεις μια σωστή χιλιομετρική αύξηση μεταξύ των εργασιών (service κάθε 10.000 χιλιόμετρα), καθώς και να υπάρχει μια τυπική χρονική αναλογία (ετήσια επίσκεψη στο συνεργείο).
Τέλος, κοιτάς άλλα έγγραφα που μπορεί να συνοδεύουν το προς πώληση όχημα (βεβαίωση μεμβρανών, αρχική βεβαίωση εγκατάστασης υγραεροκίνησης κ.ά.)
Βήμα 6ο: Ώρα για ένα test drive
Φτάνοντας στο τέλος των ελέγχων, απομένει να πας το αυτοκινητο μια βόλτα! Βάζεις μπρος τη μηχανή και συγκεντρώνεσαι, μήπως ακούσεις «περίεργους» θορύβους όπως: μεταλλικούς θορύβους από τον κινητήρα (βλάβη στις βαλβίδες ή την καδένα, εάν έχει), ήχους κατά την αλλαγή ταχυτήτων (πιθανή βλάβη στο σασμάν), ήχους από «ανωμαλίες» του δρόμου (φθαρμένα σινεμπλόκ ή μπαλάκια ψαλίδων, βάσεις των αμορτισέρ ή ακόμη και τα ίδια τα αμορτισέρ), ήχους κατά το φρενάρισμα («προάγγελος» για αλλαγή των δίσκων ή αλλαγή στα τακάκια των φρένων) ή και ένα πιθανό βουητό (βλάβη σε κάποιο ρουλεμάν τροχού).
Και κάπου εδώ, ήρθε η ώρα να πάρεις την απόφαση σου! Μπορείς να έχεις μαζί σου και κάποιον μηχανικό της εμπιστοσύνης σου, που θα μπορέσει να σου δώσει περισσότερες συμβουλές.
Και να θυμάσαι. Εάν κάποιος δεν έχει να κρύψει κάτι για το όχημα του, θα σου επιτρέψει να κάνεις έναν πλήρη, εξονυχιστικό έλεγχο πριν να το αγοράσεις.
Εύχομαι καλοτάξιδο!
Info: Ο Σπυρίδων Ζουβελέκης είναι Μηχανολόγος Μηχανικός, Καθηγητής Τομέα Μηχανολογίας ΙΕΚ ΑΚΜΗ και Ελεγκτής Οχημάτων ΚΤΕΟ.